reklama

Prietrž pocitov a emócií nad Prahou- koncert Radiohead

Na koncert pre mňa  jednej z najviac progresívnych skupín sveta som sa tešil už  pol roka. A to som bol tisícky kilometrov od Prahy.  Myslím, že rovnako aj  ostatných osemnásťtisíc fanúšikov, ktorí 23. augusta merali cestu na pražské  Výstavisko, kde po prvý krát v českej republike vystúpila britská skupina Radiohead.. Piesne pätice  na čele  s Thom Yorkom v ten večer v nich z extrovertnými  búrkami boli podané tak presvedčilo, že museli dať do pohybu aj  tých najintrovertnejších divákov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

 Stojím niekde v dave na trávnatom priestore za pražským Výstaviskom. Slnko pomaly zapadá. Práve dohrala nemecká elektronická predkapela Moderat. Zahrali niekoľko elektronických setov, ktorými divákom spríjemnili príchod na koncert. Scénu pre hlavnú hviezdu večera pomerne rýchlo pripravila skupina technikov. Prisunuli niekoľko desiatok led panelov, ktoré na pohľad vyzerajú ako veľké cencúle v jaskyni. 

 V pozadí odokryli veľkú projekciu. Technici nazvučovali bez prerušenia reprodukovanej hudby. Diváci sa medzi sebou bavili. Bol som tu sám. Možno dobre. Hudba Radioahead sa mi najlepšie počúvala samému v šere svojej izby, pred spánkom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Vedľa mňa si všimnem dievča o pár rokov mladšie ako ja, sa dlhými vlasmi, vyzerá étericky až krehko, mám pocit, že sa hodí k tomuto prostrediu. Tiež sama. Otočím sa k nej. Usmejeme sa na seba a prv akoby som ju mohol osloviť zvýskne uprene sa pozerajúc dopredu. To už aj z našej tretej najvzdialenejšej zóny vidno, že prichádzajú Radiohead. Bez dramatického nástupu, stiahnutých svetiel, nič. Chopia sa svojich nástrojov a a Thom začne svojim typickým naliehavým hlasom spievať. Diváci ožijú a postupne ožijú každou ďalšou piesňou. Očakávajú veľké hity ako kid A, Paranoid Android alebo Karma Police (o Creep ani nehovoriac, ale to môže čakať len najväčší optimista. Radiohead ho tak ľahko už nezahrajú), ale tento koncert nie ej o veľkých hitoch. Možno by stačil jeden, aby sa atmosféra z príjemnej eufórie, ktorú každý prežíva viac v sebe ako navonok prepukla aj do väčšej diváckej odozvy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Je sa na čo dívať, na projekčných plátnach sa opakujú zábery na deatily hrajúcich hudobníkov, ktoré sa rozostrie a nasleduje ďalší príval emócií. Na svetelných paneloch sa odrážajú svetelné efekty, všetko zrytmizované hudbou. Je teda, čo počúvať. Dievča vedľa mňa v prežívajúcom tranze spieva s Thomom. Ovláda všetky texty naspamäť. Takže celý koncert prežívam v takom jemne žensko-mužskom duete.

 Zatvorím oči a ja. Nič len hudba. Žiadny zvuk ani hlas navyše. York s divákmi takmer nekomunikuje. Mám to ako z cédečka presnejšie z internetu (Radiohead posledné album vydali rovno na webe), ale nechýba mi to. O to zaujímavejšie pôsobí každý jeho slovný dotyk s obecenstvom. Ako okamih, keď umlčí publikum a na chvíľu je na výstavisku ohlušujúce ticho. Ako chvíľu pred zaspatím. A nasleduje ďalší príval emócií. Takmer všetko z posledných dvoch albumov. Zvukové hračky zaberajú na plné obrátky. Nasleduje prvý a druhý prídavok. Eufória dosiahla vrchol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skupina po viac ako dvoch hodinách odchádza. Stačilo by len v tichosti odísť. Ticho a šum davu by bolo príznačné, ale celkom nepochopiteľne sa z reproduktorov vyvalí nejaké pseudoetno. A ja som zase v dave. Otvorím oči a pozriem sa na dievča vedľa mňa. Pomaly precitlo. Ešte raz sa na seba usmejeme a postupne sa stratíme v dave. Každý sám.

 Ešte hodinu si vyčkám na českú päťdesiatkorunáčku za svoj pivný pohár pred „recyklačným“ stánkom. Totiž na Radiohead sa recykluje. Aj touto ešte stále „zvláštnosťou“ si uvedomím, že som bol svedkom niečoho nezvyčajného.

Ani som nevedel, koľko mám v sebe skrytých emócií. Myslím si, že ani väčšina divákov o tých svojich ani netušila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Marek Godovič

Marek Godovič

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

občasný scenárista, občasný kritik, občasný publicista, občasný dramaturg, občasný človek. Dočasne... Zoznam autorových rubrík:  Európske filmové neboDemonštrácieČo vidímCestaČo cítimNoci v LisaboneSúkromnéČo si myslím

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu